Pårørenderåd
Pårørenderådet er et samarbejdsorgan, der skal styrke dialogen mellem vores organisation og beboernes pårørende.
Pårørenderådet er et samarbejdsorgan, der skal styrke dialogen mellem vores organisation og beboernes pårørende.
Vi har to pårørenderåd - et for de pårørende på Bostedet Chr. X's Allé og et for de pårørende på Magnetens Boenheder.
De to pårørenderåd er sammensat af pårørende, medarbejder- og ledelsesrepræsentanter. Pårørenderådet er f.eks. med til at udarbejde principper for samarbejdet mellem bostedet og pårørende, at medvirke ved fastlæggelse af retningslinjer for det daglige liv på bostedet og generelle udviklingstiltag, der har betydning for den enkelte beboer.
Hvert år i januar afholdes der en Generalforsamling - en for hvert råd - jvf. vedtægterne, og hvert 2 år vælges der nye repræsentanter til denne generalforsamling.
Her kan du læse referatet fra det seneste møde i de to pårørenderåd:
Pårørenderådsmøde for Bostedet Chr. X's Allé - 22-02-2023
Generalforsamling i Pårørenderådet for Bostedet Chr. X's Allé - 22-02-2023
Stiftende generalforsamling i Pårørenderådet for Magnetens Boenheder - 12-01-2023
Formålet med Pårørenderådet er at styrke dialogen mellem bostedet og beboernes pårørende, med henblik på at sikre beboernes interesser overfor bostedet samt overfor Lyngby-Taarbæk Kommune.
Rådet nedsættes på baggrund af Servicelovens § 16, stk. 1, hvoraf det fremgår, at Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at brugerne af tilbud efter Serviceloven får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene.
Rådet sammensættes af op til 11 medlemmer således:
Der kan vælges 5 – 8 suppleanter, svarende til antallet af pårørendemedlemmer
Rådet vælger en formand blandt pårørenderepræsentanterne.
Pårørende skal til enhver tid udgøre rådets flertal.
Rådets kompetence og arbejdsområde:
Rådets indstilling skal bl.a. foreligge i forbindelse med:
Rådets indstillinger udarbejdes på grundlag af oplæg fra bostedets ledelse.
Rådet er et samarbejdsorgan og kan derfor ikke ændre de kompetencer, der er tillagt bostedets ledelse samt øvrige beslutninger vedrørende mål og rammer der er fastsat af Lyngby-Taarbæk Kommune. Herunder kan rådet heller ikke ændre på forhold som er fastsat i gældende overenskomster.
Valgperioden er 2 år. Det tilstræbes at halvdelen af rådet er på valg pr. år, således at sårbarheden i rådets sammensætning mindskes.
Pårørenderepræsentanter skal udtræde af rådet, såfremt grundlaget for valgbarhed bortfalder i valgperioden. Det vil sige såfremt en pårørende ikke længere har en beboer på bostedet.
Valg af pårørenderepræsentanter sker på et møde i januar måned hvert år. Indkaldelse til mødet sker ved brev til samtlige pårørende samt ved opslag i bostederne med 3 ugers varsel.
Valg af medarbejderrepræsentanter sker ligeledes på møde i januar måned hvert år. Medarbejdere defineres som valgbare når de er ansat i en fast stilling.
Forstanderen er ansvarlig for mødeindkaldelse til valg af pårørenderepræsentanter.
Rådet konstituerer sig ved det førstkommende møde efter valget, med valg af formand.
Der afholdes mindst 4 årlige møder i Pårørenderådet. Herudover afholdes møder adhoc efter forslag fra formand eller forstander.
Rådet er beslutningsdygtigt når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede og med overvægt af pårørenderepræsentanter. Ved eventuelle afstemninger træffes afgørelser ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Rådet forestår mindst en gang årligt afholdelse af et møde for samtlige pårørende, hvor den enkelte pårørende har mulighed for at komme i direkte dialog med rådets medlemmer.
Sekretariatsfunktionen, herunder blandt andet indkaldelse til møde, udarbejdelse af dagsorden og referater, påhviler formanden i samarbejde med forstanderen. Der indkaldes til møder med 14 dages varsel. Referater gøres tilgængelige på bostedets hjemmeside.
Pårørenderådet fastsætter selv sin forretningsorden.
Den første valgperiode er for perioden januar 2011 – januar 2013.
Alle medlemmer og suppleanter har tavshedspligt med hensyn til eventuelle personfølsomme oplysninger, som den pågældende måtte få igennem rådets arbejde. Tavshedspligten er også gældende efter hvervets ophør.