Gå til hovedindhold
Du er her:

Pårørenderåd

Pårørenderådet er et samarbejdsorgan, der skal styrke dialogen mellem vores organisation og beboernes pårørende.

Vi har to pårørenderåd - et for de pårørende på Bostedet Chr. X's Allé og et for de pårørende på Magnetens Boenheder.

De to pårørenderåd er sammensat af pårørende, medarbejder- og ledelsesrepræsentanter. Pårørenderådet er f.eks. med til at udarbejde principper for samarbejdet mellem bostedet og pårørende, at medvirke ved fastlæggelse af retningslinjer for det daglige liv på bostedet og generelle udviklingstiltag, der har betydning for den enkelte beboer. 

Generalforsamling

Hvert år i januar afholdes der en Generalforsamling - en for hvert råd - jvf. vedtægterne, og hvert 2 år vælges der nye repræsentanter til denne generalforsamling. 

Referater

Her kan du læse referatet fra det seneste møde i de to pårørenderåd:

Pårørenderådsmøde for Bostedet Chr. X's Allé - 22-02-2023

Generalforsamling i Pårørenderådet for Bostedet Chr. X's Allé - 22-02-2023

Stiftende generalforsamling i Pårørenderådet for Magnetens Boenheder - 12-01-2023

Vedtægter for Pårørenderåd ved Bostedet Chr. X Allé

  • § 1 Formål

    Formålet med Pårørenderådet er at styrke dialogen mellem bostedet og beboernes pårørende, med henblik på at sikre beboernes interesser overfor bostedet samt overfor Lyngby-Taarbæk Kommune.

    Rådet nedsættes på baggrund af Servicelovens § 16, stk. 1, hvoraf det fremgår, at Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at brugerne af tilbud efter Serviceloven får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene.

  • § 2 Rådets sammensætning

    Stk. 1

    Rådet sammensættes af op til 11 medlemmer således:

    • 5 – 8 pårørende. Det skal tilstræbes at alle boenheder er repræsenteret ved en pårørende
    • 2 medarbejdere fra Bostedet
    • Forstanderen
    • 6 ikke stemmeberettigede medarbejderrepræsentanter fra Bostedets øvrige huse

    Stk. 2

    Der kan vælges 5 – 8 suppleanter, svarende til antallet af pårørendemedlemmer

    Stk. 3

    Rådet vælger en formand blandt pårørenderepræsentanterne.

    Stk. 4

    Pårørende skal til enhver tid udgøre rådets flertal.

  • § 3 Kompetence

    Stk. 1

    Rådets kompetence og arbejdsområde:

    • Planlægning af rådets møder og arrangementer
    • Udarbejdelse af principper for samarbejdet mellem bostedet og pårørende
    • Medvirken ved fastlæggelse af retningslinjer for det daglige liv på bostedet
    • Medvirken i generelle udviklingstiltag der har betydning for den enkelte beboer

    Stk. 2

    Rådets indstilling skal bl.a. foreligge i forbindelse med:

    • Udarbejdelse af virksomhedsplan
    • Økonomiske dispositioner som vedrører mere end et år ad gangen
    • Større bygningsmæssige ændringer
    • Bostedets udvikling af principper for det pædagogiske arbejde samt bostedets samarbejde med andre institutioner
    • Principper for tilrettelæggelse af kost der tilbydes på bostedet

    Rådets indstillinger udarbejdes på grundlag af oplæg fra bostedets ledelse.

    Stk. 3

    Rådet er et samarbejdsorgan og kan derfor ikke ændre de kompetencer, der er tillagt bostedets ledelse samt øvrige beslutninger vedrørende mål og rammer der er fastsat af Lyngby-Taarbæk Kommune. Herunder kan rådet heller ikke ændre på forhold som er fastsat i gældende overenskomster.

  • § 4 Valgprocedure

    Stk. 1

    Valgperioden er 2 år. Det tilstræbes at halvdelen af rådet er på valg pr. år, således at sårbarheden i rådets sammensætning mindskes.

    Stk. 2

    Pårørenderepræsentanter skal udtræde af rådet, såfremt grundlaget for valgbarhed bortfalder i valgperioden. Det vil sige såfremt en pårørende ikke længere har en beboer på bostedet.

    Stk. 3

    Valg af pårørenderepræsentanter sker på et møde i januar måned hvert år. Indkaldelse til mødet sker ved brev til samtlige pårørende samt ved opslag i bostederne med 3 ugers varsel.

    Stk. 4

    Valg af medarbejderrepræsentanter sker ligeledes på møde i januar måned hvert år. Medarbejdere defineres som valgbare når de er ansat i en fast stilling.

    Stk. 5

    Forstanderen er ansvarlig for mødeindkaldelse til valg af pårørenderepræsentanter.

  • § 5 Konstituering

    Rådet konstituerer sig ved det førstkommende møde efter valget, med valg af formand.

  • § 6 Mødeafholdelse

    Stk. 1

    Der afholdes mindst 4 årlige møder i Pårørenderådet. Herudover afholdes møder adhoc efter forslag fra formand eller forstander.

    Stk. 2

    Rådet er beslutningsdygtigt når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede og med overvægt af pårørenderepræsentanter. Ved eventuelle afstemninger træffes afgørelser ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

    Stk. 3

    Rådet forestår mindst en gang årligt afholdelse af et møde for samtlige pårørende, hvor den enkelte pårørende har mulighed for at komme i direkte dialog med rådets medlemmer.

  • § 7 Sekretariatsfunktion for Pårørenderådet

    Sekretariatsfunktionen, herunder blandt andet indkaldelse til møde, udarbejdelse af dagsorden og referater, påhviler formanden i samarbejde med forstanderen. Der indkaldes til møder med 14 dages varsel. Referater gøres tilgængelige på bostedets hjemmeside.

  • § 8 Vedtægter og forretningsorden

    Pårørenderådet fastsætter selv sin forretningsorden.

  • § 9 Ikrafttrædelsesbestemmelser

    Den første valgperiode er for perioden januar 2011 – januar 2013.

  • § 10 Tavshedspligt

    Alle medlemmer og suppleanter har tavshedspligt med hensyn til eventuelle personfølsomme oplysninger, som den pågældende måtte få igennem rådets arbejde. Tavshedspligten er også gældende efter hvervets ophør.