Vær beredt
På en fælles temadag i går den 24. maj, blev der sat fokus på beredskabsplaner, håndtering af en akut situation, og hvordan man som medarbejder kan være der for sine kollegaer ved at give psykisk krisehjælp.
På en fælles temadag i går den 24. maj, blev der sat fokus på beredskabsplaner, håndtering af en akut situation, og hvordan man som medarbejder kan være der for sine kollegaer ved at give psykisk krisehjælp.
Den 24. maj 2023 blev der afholdt en temadag om håndtering af beredskabsplaner, for alle medarbejderne på Bostedet Chr. X’s Allé og Magnetens Boenheder. Formålet med dagen var at skabe et sammenhold på tværs, og en god bred organisationsforståelse for håndtering af eventuelle akutte situationer, så som brand og lignende.
Hvis der opstår akutte situationer – brand, gasudslip – så er det essentielt at alle medarbejdere ved, hvordan det skal håndteres og har samme forståelse af proceduren.
Arbejdsmiljøgruppen på Bostedet Chr. X’s Allé og Magnetens Boenheder har derfor valgt, at alle huse/enheder har en beredskabsmappe og sikret, at der hænger ActionCards på væggen i alle huse/enheder sammen med både en gul og blå vest.
Arbejdsmiljøleder Elena Rygaard Jakobsen forklarer:
”Vi blev i AM-gruppen begejstret for de, som de allerede havde på Magnetens Boenheder. De har derfor været inspiration til udformningen af de beredskabsmapper vi har bredt ud i hele organisationen.”
Temadagen handlede ikke om beboerne, men hvordan vi som arbejdsplads skaber en sikkerhed overfor alle medarbejderne. Derfor var der også en workshop omkring opfølgning på situationer, der kræver psykisk førstehjælp.
”Der gør en stor forskel om man læser en procedure eller om man får lov at afprøve en procedure på egen krop. Ved f.eks. at man prøve at bruge en pulverslukker, så er der større sandsynlighed for at man kan huske det, hvis det bliver relevant.
Tanken bag beredskabsplanerne er at de er simple, som de skal være. Alligevel gør det en forskel at få det prøvet og set det, så man ikke er i tvivl hvis det skulle ske en dag,” beskriver Elena.
Alle medarbejderne fik både træning i fire forskellige metoder til at slukke brand, grundig gennemgang af ActionCards og brugen af de to slags veste, øvet førstehjælp ved massiv blødning, samt psykologisk krisehåndtering.
Administrativmedarbejder Sidsel Lee Winthrop fortæller
”Det var rigtig sjovt at prøve at slukke en brand. Det er betryggende at vide, både hvor vores brandsluknings materiale står, men også hvem der gør hvad, hvis uheldet er ude. Så for mig var den en kæmpe succes, og også rigtig hyggeligt måde at lære sine kollegaer bedre at kende på.”