Gå til hovedindhold
Nyhed

Studerende styrker Bostedernes faglighed

Bostederne Chr. X´s Allé og Carlshøjvej modtager hvert år nye pædagogstuderende.
De bidrager med nye faglige teorier og metoder, som giver medarbejderne inspiration og nye idéer til at udvikle den faglige praksis på bostedet og beboernes trivsel.

Praktikant Silas

Simone Braae og Silas Rytved Mortensen læser begge til pædagog, og de har gennem de sidste tre måneder været i praktik på Bostederne Chr. X´s Allé og Carlshøjvej. 

Vi har talt med dem om deres erfaringer fra praktikperioden, og hvordan de planlægger at anvende deres læring i deres fremtidige pædagogiske arbejde.

Hvorfor har du valgt at læse til pædagog?

Simone:
”Jeg arbejdede en del år i hotelbranchen som receptionist, men havde egentlig lyst til noget andet, som gav mere mening for mig. Så jeg startede med at arbejde på et bosted for udviklingshæmmede, og fandt ud af, at det var mere livsbekræftende for mig. Det gjorde mig mere glad at arbejde med mennesker, opbygge relationer og at kunne gøre en forskel i deres hverdag. Efter et halvt år startede jeg på pædagoguddannelsen”.

Silas:
”Det har altid virket meget intuitivt for mig at arbejde med mennesker, og da jeg kom ind på pædagogstudiet, stod det klart for mig at specialområdet ville være det mest interessante for mig, da jeg synes, at det er dét område, hvor alle de spændende teorier findes.”

Hvordan har de første måneder i praktik været for dig?

Silas: 
”Det har været en god opstart, fordi der har været en enormt stejl læringskurve. Da jeg startede, var jeg usikker på, hvad jeg lavede, fordi jeg ikke kendte beboerne, og de var måske heller ikke helt trygge ved mig.

Men det har virkelig rykket sig den sidste måned, efterhånden som jeg har lært dem og deres sprog at kende, og nu føles det utrolig givende og meningsfuldt at kunne træde ind og gøre en forskel for dem, og samtidig have en relation til dem.

Dette har også gjort, at jeg føler, at jeg har rykket mig som menneske. Jeg fået øjnene op for et menneskes værdi, og hvor vigtigt det er at bruge ressourcer på mennesker med udfordringer.”

Simone:
”Jeg synes, at jeg er blevet taget rigtig godt imod herude af personalet. I mit team føler jeg, at jeg bliver lyttet til, og de spørger tit om min mening, hvis der skal tages nogle beslutninger. Og dét betyder meget for mig, for så føler jeg mig ligeværdig, selvom jeg er praktikant.

Jeg har for eksempel observeret, at der er beboere, der ikke bruger deres sprog særlig meget. Derfor gik jeg til personalet med et forslag om, at vi kunne prøve at bruge mere ”tegn til tale” overfor beboerne. Og dét blev taget godt imod af personalet, og er nu i gang med at blive implementeret.

 

Hvilken læring tager du med videre fra dit praktikophold?

Silas:
”For det første, at jeg har fået endnu mere blod på tanden til at være pædagog.  Jeg føler, at jeg har fået nogle redskaber til at forstå, hvorfor målgruppen nogle gange kommer op i arousel og kammer over, og hvordan jeg skal møde dem og reagere i sådanne situationer.

Mit hjerte banker for den udsatte målgruppe indenfor forskellige områder, så min drøm herefter er at prøve kræfter med psykiatrien og måske med den kriminelle målgruppe. Så denne læring omkring, hvordan man finder ro og balance i sig selv i ekstreme situationer, vil fremadrettet være rigtig vigtig for mig.”

Simone:
”Jeg har lært meget om, hvordan det er at arbejde med mennesker med autisme, og hvordan jeg skal begå mig omkring denne målgruppe.  

Jeg er blevet meget inspireret af, hvordan det dygtige personale arbejder med forskellige metoder og tilgange i arbejdet med målgruppen herude, hvilket helt sikkert er nogle ting, jeg kan tage med mig i mit fremtidige arbejde som pædagog – forhåbentligt på et bosted for voksne med udviklingshæmning.”

Bostedet er fagligt optaget af at sikre de studerende gode rammer under deres praktik. 
Dette opnås gennem blandt andet et tæt samarbejde mellem medarbejdere og studerende, hvor de sammen deler ”ny” og ”gammel” faglig viden til at planlægge indsatser for beboerne , som giver dem trivsel i hverdagen.