Gå til hovedindhold
Nyhed

Hej ”Lyngbotten” – kan du hjælpe mig med…

I Lyngby-Taabæk Kommune har medarbejderne fået en intern, digital assistent, ”Lyngbotten”, som er en chatbot, der er bygget på generativ kunstig intelligens. 
Men hvordan er den i praksis at arbejde med for den enkelte medarbejder? 

Mai Lærke Schlie sidder ved skærm og tester Lyngbotten

Vi taler meget om generativ kunstig intelligens og teknologien bruges mere og mere i vores samfund, og nu kan LTK´s medarbejdere også benytte disse teknologiske muligheder i deres daglige arbejde.
 

Hvad kan ”Lyngbotten” hjælpe med?

”Lyngbotten” skal ses som en intern digital assistent, som kan hjælpe medarbejderne med at gøre arbejdsdagen mere effektiv og inspirere til kreative opgaveløsninger. Den kommer automatisk frem, når man åbner intranettet Kompasset og kan bl.a. hjælpe med at:

-Skrive udkast til e-mails
-Udarbejde resumeer af dokumenter og rapporter
-Få hjælp og vejledning til IT-spørgsmål
-Brainstorme idéer til præsentationer
-Lave korrektur og oversættelser

Det er dog vigtigt at huske, at man aldrig må benytte personfølsomme oplysninger i forbindelse med ”Lyngbotten.”
 

Medarbejder tester ”Lyngbotten”

For at teste, hvor brugervenlig og effektiv ”Lyngbotten” er for medarbejderne, har vi bedt sundhedsfaglig koordinator, Mai Lærke Schlie fra Bostedet Chr. X`s Allé, fortælle om hendes første brugeroplevelse med ”Lyngbotten”.

”Jeg har ikke tidligere brugt en chatbot til at søge faglige input eller informationer, men jeg synes ”Lyngbotten” er en smart funktion, meget intuitiv og en super god hjælp, når jeg hurtigt skal bruge informationer, som jeg tidligere måske ville have spurgt en kollega om”, fortæller Mai Lærke Schlie.
 

”Lyngbotten” giv mig svar på….


Første gang Mai Lærke Schlie brugte ”Lyngbotten” ville hun teste om den kunne fortælle hende, hvad en SOR-enhed er, og hun gav ”Lyngbotten” følgende input:

”Jeg er sundhedsfaglig koordinator og har brug for at vide, hvad en SOR-enhed er. 
Kan du give mig disse informationer?”
 

”Lyngbotten” kom med følgende svar:

SOR står for "Sundhedsvæsnets Organisationsregistrering" og en SOR-enhed refererer til en registreret enhed inden for sundhedssektoren i dette register. 
SOR-registeret bruges til at identificere og organisere enheder som hospitaler, klinikker, afdelinger, og andre organisatoriske enheder inden for sundhedsvæsenet i Danmark.


 


Vær præcis i dine spørgsmål


Mai Lærke Schlie var nogenlunde tilfreds med Lyngbottens svar til hende, men synes også, der er plads til forbedringer.

” Jeg synes at den svarede fyldestgørende i første omgang, i forhold til de informationer jeg havde behov for. Men da jeg spurgte igen, hvem der er SOR-ansvarlig i kommunen, kunne den kun pege mig til et telefonnummer til IT eller HR. Men det handler måske også om, at man er meget præcis i den måde man formulerer spørgsmålet.”

 


Vil du benytte ”Lyngbotten” i dit arbejde i fremover?
 

”Jeg tror, at jeg vil komme til at bruge den i forhold til samarbejdspartnere i kommunen – hvem kan jeg række ud til i forhold til forskellige procedurer, instrukser, lovgivning, og hvem jeg skal i kontakt med for at få faglig sparring”, fortæller Mai Lærke Schlie, som giver ”Lyngbotten” 4 ud af 5 mulige stjerner.

 

 

Fakta:

Lyngbotten bygger på kunstig intelligens og er baseret på den type teknologi, der bliver kaldet store sprogmodeller. De er trænede på enorme mængder tekstdata, for at forstå og udkomme med et sprog, der ligner en menneskelig samtale. 
Samme AI løsning som f.eks. Chat-GPT.