Pædagogik
Funktionsnedsættelser skal ikke stå i vejen for et selvstændigt liv i trivsel og udvikling. Derfor arbejder vi pædagogisk for, at beboerne er kompetente aktører i eget liv.
Funktionsnedsættelser skal ikke stå i vejen for et selvstændigt liv i trivsel og udvikling. Derfor arbejder vi pædagogisk for, at beboerne er kompetente aktører i eget liv.
Den enkelte beboer står centralt i vores pædagogiske arbejde. Derfor tilrettelægger vi vores pædagogiske indsats, så den er afstemt med den enkelte beboers funktionsniveau. Denne opgave kalder på, at vi nysgerrigt og fagligt funderet forholder os til, hvordan vi tilpasser de fysiske omgivelser og pædagogiske rammer til den enkelte beboer.
Vi finder faglig inspiration i Verdenssundhedsorganisationens biopsykosociale forståelse af funktionsnedsættelser. Funktionsnedsættelser er her ikke statiske tilstande, men funktionsniveauet afspejler altid, hvordan omgivelserne er afstemt med og tilpasset til det enkelte menneske i en given situation. Derfor ligger der en særlig opgave i at indrette beboernes hverdag, så tilværelsen kan foregå på deres egne præmisser, så beboerne oplever at føre et selvstændigt og meningsfuldt liv. Det arbejder vi for hver dag.
Vi dyrker ikke bestemte metoder, men går på opdagelse i de metoder og strategier, der virker i relation til den enkelte beboers udvikling. Det pædagogiske relationsarbejde og et positivt samspil fremmer beboernes læringsevne, motivation og tro på sig selv, og vil derfor altid være en del af vores pædagogiske indsats. Konkret er vores pædagogiske praksis inspireret af bl.a. low arousal, neuropædagogik og sanseintegration.